Kurs projektowania małych wnętrz + SketchUp Pro8
KURS PROJEKTOWANIA I ARANŻACJI MAŁYCH PRZESTRZENI
+ SKETCHUP PRO 8
- ilość godzin: 29
W dzisiejszych czasach standardem są wnętrza mieszkalne o powierzchni 25, 36 czy 45m2. Mieszkając w mieście godzimy się na ograniczenia związane z zakupem czy wynajęciem dużych przestrzeni. Małe jest piękne! Mikrownętrze nie musi jednak oznaczać rezygnację z komfortu czy estetyki przestrzeni. Wręcz przeciwnie – ogólnoświatowi projektanci zachwycają się wnętrzami kompaktowymi, a eksperci zajmujący się ekonomia miasta i procesów urbanizacyjnych oraz środowisko ekologów popierają trend minimalizmu.
Celem zajęć jest nauka projektowania małych wnętrz z zachowaniem wszelkich norm funkcjonalnych, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb użytkowników oraz wprowadzeniem najnowszych trendów z zakresu aranżacji wnętrz. Dodatkowym elementem wyróżniającym nowoczesne podejście do projektowania stanowią ekologiczne rozwiązania przydatne na każdym etapie kreacji przestrzeni. Wychodząc naprzeciw współczesnym procesom projektowym, kurs jest rozbudowany o naukę programu do tworzenia wizualizacji SketchUp.
Każdy z kursantów otrzyma rzut wnętrza o powierzchni 25-35 m2 z zadaniem opracowania układu funkcjonalnego uwzględniającego funkcje: sypialną, bawialną, kuchnie i łazienkę oraz salon. Dodatkowe zadania polegają na projekcie indywidualnej konstrukcji samonośnej, projektu przestrzeni multifunkcjonalnej oraz projektu upcycle.
I ZAJĘCIA
zajęcia I/6
1. TEORIA PROJEKTOWANIA. 3,5h
Wstęp do projektowania.
Forma i funkcja w architekturze.
Podstawowe oznaczenia rysunkowe. Pojęcie skali.
Perspektywa, aksonometria – omówienie pojęć.
Ćwiczenie rysunkowe.
2. ZAJĘCIA KOMPUTEROWE 1,5h
Program SketchUp – pasek poleceń, narzędzi, menu podręczne, pasek stanu.
Ustawienia rysunkowe.
Omówienie układu współrzędnych oraz ustawienia jednostek rysunkowych.
Rysowanie figur płaskich.
Rysowanie figur przestrzennych
Ćwiczenie 1: domek z dachem dwuspadowym. Rysowanie w układzie współrzędnych, omówienie osi. Przyciąganie do punktów.
II ZAJĘCIA
zajęcia II/6
3. TEORIA PROJEKTOWANIA 3 h
Wnętrze kreatywne, wnętrze elastyczne, wnętrze multifunkcjonalne.
Funkcja a forma – wywiad i dialog z klientem.
Style w projektowaniu wnętrz.
Mały salon – wielkie możliwości.
Barwa i światło – semantyka i ekologia.
4. ZAJĘCIA KOMPUTEROWE 2 h
Narzędzia pomocnicze: miarka, punkty odniesienia etc.
Modyfikacje brył. Kopiowanie, obrót. Szyk liniowy i kołowy.
Grupa a komponent – zastosowanie w praktyce.
Ćwiczenie 1: domki w szeregu i szyku kołowym. Modyfikacje samej bryły z pokazaniem różnicy miedzy grupą a komponentem.
Ćwiczenie główne: Rysowanie projektowanego założenia z zastosowaniem poznanych poleceń.
*Zadanie domowe: dokończenie bazy projektowanego układu (podłoga, sufit, ściany nośne i działowe, wnęki i otwory okienne)
III ZAJĘCIA
zajęcia III/6
Konsultacje projektowe. 1 h
1. TEORIA PROJEKTOWANIA.3 h
Budowanie struktury– podstawy konstrukcji we wnętrzu.
Schowki, podesty, antresole… – sprytne rozwiązania małych przestrzeni.
Projektowanie dla dzieci. Eko-rozwiązania – przyjazne materiały, mini-meble D.I.Y, kreacje przestrzeni dla najmłodszych.
Miejsce pracy.
Ćwiczenie: projekt mebla/konstrukcji o charakterze wielofunkcyjnym.
2. ZAJĘCIA KOMPUTEROWE 2 h
Wymiarowanie rysunku i dodawanie oznaczeń – wymiarowanie na warstwach.
Wyciąganie, tworzenie układów rurowych.
Ćwiczenie: Rysunek „Donat’a”, tworzenie kuli od „0”.
Warstwy – tworzenie i praca na warstwach.
Ćwiczenie: Rysowanie otwartych/zamkniętych drzwi utworzonych na warstwach.
Tekstury – nakładanie materiału i jego modyfikacja.
Ćwiczenie: Nadanie tekstury muru ceglanego – modyfikacje tekstury pion/poziom oraz skali i koloru. Zmiana materiału na własny.
IV ZAJĘCIA
zajęcia IV/6
3. TEORIA PROJEKTOWANIA. 2h
Mechanizmy usprawniające zagospodarowanie przestrzeni.
Dobór wyposażenia wnętrza – zależność od funkcji.
Eko-Design i zasada 3R. Budowa mebli D.I.Y
Ćwiczenie: Projekt z wykorzystaniem idei upcyclingu.
4. ZAJĘCIA KOMPUTEROWE 2h
Importowanie komponentów – praca z 3d Warehouse. Nadawanie skali importowanym komponentom.
Import podkładu pod projekt przestrzenny – JPG, dwg, dxf etc.
Ćwiczenia praktyczne – kontynuowanie pracy na wybranym wnętrzu. Dobór elementów wyposażenia. Pytania i odpowiedzi.
*Po zajęciach wnętrza powinny posiadać podstawowe wyposażenie (podłoga/sufit/ściany w tym m.in. stolarka okienna i drzwiowa, oświetlenie, tkaniny..), dobrane pod względem stylu do założeń projektowych.
V ZAJĘCIA
zajęcia IV/6
1. TEORIA PROJEKTOWANIA. 2 h
Łazienka ekologiczna – dobór armatury i materiałów wykończeniowych, odzyskiwanie wody szarej, dywan z mchu i ekologiczne detergenty.
Funkcjonalna Eko-kuchnia: grządka warzywna, mini-ogród hydroponiczny, segregacja w Eko-kuchni.
2. ZAJĘCIA KOMPUTEROWE 2 h
Sceny i animacja w programie Sketchup.
Style 1 – cień, mgła, dostosowanie nasłonecznienia sceny w stosunku do „pory roku”.
Style 2 – style rysunku. Nadawanie odpowiedniej stylistyki wizualizacji, tło, styl linii i powierzchni, nadanie tła w postaci bitmapy.
Sposoby doboru i dostosowania odpowiedniego kąta eksportowanej sceny – omówienie roli prezentacyjnej eksportowanego obrazu.
Przekroje i rzuty – przygotowanie dokumentacji technicznej w programie Sketchup.
Eksport obrazu.
Ćwiczenia praktyczne – ostatnie poprawki w projekcie. Pytania i odpowiedzi.
VI ZAJĘCIA
zajęcia IV/6 2,5 h
1. TEORIA PROJEKTOWANIA. 2,5 h
Energia w domu – ekologiczne i ekonomiczne sposoby oszczędzania.
Przegląd ekologicznych materiałów budowlanych.
Sposoby prezentacji projektu
2. ZAJĘCIA KOMPUTEROWE 2,5 h
Podstawy programu do renderowania Kerkythea.
Nadawanie i modyfikacja oświetlenia sceny.
Modyfikacje materiałów w programie.
Ustawienia silnika renderującego.
Ćwiczenia praktyczne – Ostatnie poprawki w projekcie. Pytania i odpowiedzi.
Eksport obrazu.
Obrona prac
W Rejestrze Instytucji Szkoleniowych Szkoła Projektowania i Inicjatyw Twórczych jest wpisana pod numerem 2.22/00001/2018